Tekstgrootte
Kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte zoals ‘leren leren’ en uitdaging op een ander niveau krijgen dit op verschillende niveaus aangeboden. Deze kinderen gaan versneld door de reguliere lesstof heen en hebben structurele verrijking nodig. Verrijking bestaat uit verdieping en verbreding. Verdieping is binnen hetzelfde vakgebied moeilijker werk of een ander element van het vakgebied. Verbreding is uitbreiding van het reguliere onderwijsaanbod, bijvoorbeeld een vreemde taal leren.
De niveaus van verrijken op de Willem-Alexanderschool zijn: structureel verrijken op één vakgebied (middels de verrijkingsmap, in de klas), structureel verrijken op alle vakgebieden (ook middels de verrijkingsmap, in de klas) en verrijking in de plusklas (buiten de klas).
Aan de hand van twee signaleringsinstrumenten zijn we in staat om vroegtijdig kenmerken van begaafdheid bij kinderen te signaleren. Als blijkt dat een kind meer uitdaging nodig heeft om leerervaringen op te doen, is de eerste stap structureel verrijking bieden in de klas. Mocht dit niet afdoende zijn, dan kan een kind in de plusklas geplaatst worden. Dit gaat altijd in overleg met leerkracht, intern begeleider, talentbegeleider en directeur.
De verrijkingsmap is de map waarin (indien mogelijk) al het verrijkingswerk van een kind wordt gebundeld, waarin de leerling kan zien wat zijn of haar rooster voor een periode is en aan welk materiaal wordt gewerkt en waarin de voortgang van de leerling wordt geregistreerd. De map gaat ieder volgende schooljaar mee. Zo creëren we een doorgaande lijn ‘verrijken’ in de school.
Ook in het denklab ligt de focus op leren leren en het opdoen van leerervaringen. In de plusklas werken wij projectmatig. Kinderen werken per periode aan bepaalde leerdoelen. Dit kan bijvoorbeeld zijn op het gebied van: onderzoeken, plannen, jezelf motiveren, zelfstandig werken, samenwerken, omgaan met frustraties.