Tekstgrootte
Wij halen het maximale uit de leerlingen. Ons hoogste doel is de optimale ontwikkeling van ieder kind. Niet ieder kind leert op dezelfde wijze, in hetzelfde tempo en haalt hetzelfde resultaat. Daarom bieden wij onderwijs op maat. We hebben daartoe een goede zorgstructuur.
Wij zijn een klassikale school, waarin we werken met 3 instructieniveaus (kleurgroepen geel, groen en blauw). We bieden de leerstof zoveel als mogelijk gevarieerd aan. Daarin hebben we reeds jarenlange ervaring. Daarbij staan het zelfstandig werken en het samenwerkend (coöperatief) leren centraal.
Daarnaast zorgen wij voor een veilig klimaat en een goede balans tussen cognitieve, sociale en creatieve vaardigheden.
De Willem-Alexanderschool is van oudsher een protestants-christelijke school. Iedere school heeft een culturele opdracht, namelijk het inleiden van jonge mensen in de cultuur in de meest brede zin van het woord. Dat betekent dat je kinderen ook wegwijs maakt in de wereldreligies en burgerschap en ze voorbereidt op hun toekomstige rol in de samenleving. We leren de leerlingen vanuit christelijke waarden om op een respectvolle manier met elkaar om te gaan. We houden rekening met de verschillende achtergronden van de leerlingen en van onszelf en zien diversiteit als een kracht. Ons team zoekt ook eerder naar het gemeenschappelijke/verbindende in de wereldreligies dan naar de verschillen. Het vormen van een mening door de leerlingen zelf, het zelf nadenken over…, filosoferen over… vinden we van groot belang. Ontmoeting, vertrouwen en verbinding zijn daarbij sleutelwoorden. Naast de methode Trefwoord die we bijna iedere ochtend in de school gebruiken, zijn er ook andere zaken die we de kinderen willen meegeven als stevige basis.
We doen de kerstviering in de Ruïnekerk en iedere groep gaat iedere twee jaar een keer op bezoek in de Ruïnekerk. Daar krijgen ze een thema passend bij hun leeftijd. Bijvoorbeeld bij de kleuters: de verschillen en de overeenkomsten tussen de kerk ‘huis van God’ en je eigen huis. Of voor de kinderen van groep 8 de rol van de beide Bergense kerken in de tweede wereldoorlog. De Bijbelverhalen, vanuit Trefwoord of passend bij thema’s, worden symbolisch gelezen met de kinderen. Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen bespreken we in meerdere of mindere mate de symboliek of boodschap die in dat Bijbelverhaal is.